Galerie Leger
Stora Nygatan 53
• Deltagare Malmö Gallerihelg 2022, 23-25 september
• Kategori: Gallerier och utställningsrum
• Språk: Svenska, engelska, danska
Escapisme
Anette Abrahamsson
Serien ”Escapisme” tar sin utgångspunkt i bilder som laddats ner från Internet. Det vi har att göra med här, är fotografiska käll modeller, som tidigare skulle kunna sägas vara bilder av ”National Geographic” kvalitet, det vill säga utmärkt återgivna naturbilder av växter, djur och landskap, till skillnad från de mer närliggande snapshot-liknande semesterbilderna. Som titeln antyder är det här en fråga om eskapism, ungefär på samma sätt som eskapismens form man upplever när man surfar på Internet, där man genom den oändliga strömmen av bilder kan bege sig till precis den destination man vill ha. Abrahamsson tar oss med till regnskogen och öknen och skildrar – ur ett nordiskt perspektiv – främmande landskap och djur som trollbinder oss med sin skönhet, men som också rymmer en viss fara: den köttätande växten, den gömda fågelspindeln, krokodiler i floden, jaktdjuret osv.
”Escapisme” skapades under ”Covid”-perioden, som för många människor representerar en period av relativ isolering. Drömmen framstår som ett starkt inslag i serien, och man får en känsla av ettintensivt arbete som utfördes i ateljén och som ligger bakom denna serie. Genom både sitt penselarbete och sin komposition tycks Abrahamsson ta ett steg längre från ”Patio” i en form av neorealism som mycket väl kan ha präglat hennes produktion under många år, men som nu når nya höjder med de isolerade figurerna, penseldrag en och kompositionens beskärning. Den postmoderna avsikten håller dock på. Det är fortfarande en fråga om simulacrum, hämtat direkt från internets överflöd av kopior, och Abrahamssons målningar bygger fortfarande på en ideologisk konstruktion. ”Escapisme” tar målningarna till en ny plats, både i motivisk mening och i målerisk mening, och visar på så sätt en upplevelse och en visshet i både teori och metod, och visar upp Anette Abrahamssons mångåriga tête-à-tête med måleri under flera decennier.
Text; utdrag från boken Anette Abrahamsson Kalejdoskop Förlag 2022 Text av Sanne Kofod Olsen
Hemsida: www.galerie-leger.se
Instagram: @galerieleger
Facebook: www.facebook.com/GalerieLeger
English:
The series ’Escapisme’ is based on images downloaded from the Internet. These photographical sources would once have been described as ”National Geographic quality”, i.e. perfect renditions of natural scenery, plants, animals and landscapes – as opposed to the more commonplace holiday snapshots. As the title suggests, the subject is escapism, akin to the escapism of surfing the Internet, whose ceaseless stream of imagery lets us travel to any desired destination. Abrahamsson takes us to the rain forest and the desert, depicting – from a Nordic perspective – unfamiliar landscapes and animals of enchanting beauty, but also menacing ones: the carnivorous plant, the hiding tarantula, crocodiles in the river, the predator, etc.
’Escapisme’ was created during the COVID pandemic, which to many people represents a period of relative isolation. The dream is a significant element in the series, conveying a sense of fervent work in the studio. Both through her brushwork and her compositions, Abrahamsson seems to leave ’Patio’ behind, developing a neorealistic style which may well have informed her production for many years, now reaching new heights with the isolated figures, the brushwork, and the cropped compositions. The postmodern aim is still there, however, in the concept of simulacrum, which directly relates to the abundance of copies on the Internet. Abrahamsson’s paintings still originate from an ideological construction. ’Escapisme’ brings her paintings to a new place, both in terms of subject matter and expression, conveying experience and certainty in theory and practice, showcasing Anette Abrahamsson’s decade-long tête-à-tête with the art of painting.
Date:
september 8, 2022